Ćwiczenia sposobem na osteoporozę i silne kości?

Większość z nas kojarzy treningi wytrzymałościowe (np. wykorzystujące ciężarki czy maszyny do ćwiczeń) z ćwiczeniami mającymi na celu poprawienie budowy i wzmocnienie masy mięśniowej oraz siły. Wiele osób jednak nie zdaje sobie sprawy, iż wzmocnienie mięśni prowadzi równocześnie do wzmocnienia kości. A silne kości minimalizują ryzyko złamań powodowanych osteoporozą.

exercise-86200_1280
Kombinacja zmian spowodowanych starzeniem się, brak aktywności oraz dieta uboga w składniki odżywcze powodują zmniejszenie masy kości o około 1% rocznie po skończeniu 40 roku życia. Wraz ze zmniejszeniem się masy kości są one coraz bardziej podatne na złamania, nawet przy niewielkim upadku czy pochyleniu się.

Osteoporoza powinna być monitorowana. Jej obecność jest powszechna. Obecnie w Stanach Zjednoczonych żyje 8 milionów kobiet oraz 2 miliony mężczyzn cierpiących z powodu osteoporozy, co jest przyczyną ponad 2 milionów złamań rocznie. Eksperci szacują, że ta liczba będzie jednak wzrastać. Złamania bioder należą do najgroźniejszych. Sześć na dziesięć osób po złamaniu obręczy biodrowej nie wraca do całkowitej sprawności i traci niezależność ruchową. Często nawet spacer po pokoju staje się niemożliwy.Liczne badania pokazują iż, treningi wytrzymałościowe odgrywają rolę w zwolnieniu procesu utraty masy kostnej, kilka z testów jest nawet bardziej optymistycznych i dowodzi budowanie kości w wyniku ćwiczeń. To niezwykle ważna wiadomość po zastosowaniu się do której możliwe jest zatrzymanie procesów utraty tkanki kostnej spowodowanej starzeniem się organizmu. Aktywności, które powodują nacisk na kości stymulują dodatkowe depozyty wapnia oraz pobudzają komórki tworzące kości do działania.gym-546138_1280Rozciąganie pojawiające się przy treningu siłowym (przy podnoszeniu ciężarów, aerobiku czy bieganiu) dostarcza nacisku na kości, co w rezultacie prowadzi do mocniejszych i gęstszych kości. W aktywność zaangażowane są kości bioder, kręgosłupa, nadgarstków i żeber, a więc te najbardziej narażone na złamanie. Dodatkowo połączenie ćwiczeń z rozgrzewkami wpływa na utrzymanie lepszego balansu ciała. Wszystko to powoduje większą wiarę w siebie, zachęca do dalszej aktywności i redukuje ryzyko złamań wywołanych upadkami.

Na podstawie: http://www.health.harvard.edu/…/strength-training-builds-mo…

One thought on “Ćwiczenia sposobem na osteoporozę i silne kości?

  1. Przy obecnym trybie życie większości osób, problem osteoporozy to tylko kwestia czasu. Doraźnie zaleca się więcej chodzić. Na to większość osób może sobie pozwolić i powinno mieć to na uwadze. Więc zamiast leżeć przed telewizorem… przejść się z dziećmi, czy do sklepu dłuższą drogą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *